Урок з природознавства

"Дикі та свійські тварини" 1 клас
Фрагмент уроку з природознавства 1 клас
-Вчитель:
Діти, у нас гості, привітайте їх.
Діти:
 В добрий день і в добрий час,
Завітали ви до нас.
Всіх гостей  ми в нас вітаємо,
Подивіться, що ми знаємо!
2. Хвилинка настрою
- Діти, у мене в руках чарівна скринька. У цій скриньці найцінніший скарб. Хто із вас хоче побачити його, може туди зазирнути.
( Проношу скриньку поміж рядами, на дні якої  лежить люстерко)
- То кого ви побачили на дні скриньки? Отже, найцінніший скарб - це ви самі і більше такої людини як ви немає. Посміхніться й подаруйте посмішку один одному та й берімося до роботи.
1. «Загадковий кросворд» -
-Діти, чи цікаво вам про кого ж ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?  А для цього нам потрібно відгадати загадки.
Загадки: 
1.       У клубок скотившись, няв
Між клубками ниток спав
Я йому погладив спинку
Хай співає вуркотинку. (кіт)
2.       До пухнастого хвоста
Личить шубка їй руда
Як рушає полювати
Не виходить зайчик з хати (лисичка)
3.        Будить будильник нас кожного ранку
Він кукурікає гучно на ганку
Всі прокидаються, сонце встає –
На кожнім подвір’ї будильник цей є.   (півень)
4.       Взимку на лужку
Їсть сіно , що в стіжку
І дасть нам у відро
Смачненьке молоко( корова)
5.       Ця тварина каже:»ме»
Чи ви знаєте мене
Маю бороду і роги
Забирайтеся з дороги (коза)
6.       Взимку спить цей звір в барлозі
І прокинутись невзмозі.
Смокче лапу у вісні
Хто це, підскажіть мені. (ведмідь)
7.       Здавна людям помагає
Довгий хвіст і гриву має
Любить сіно пожувати
«і-го-го» - ірже завзято. (кінь)
8.       Хвіст куценький, довгі вуха
Має в шафі два кожухи
Влітку одягає сірий
Ну а взимку – теплий, білий. (заєць)
9.       З сотні голок піджачок
Одягає…(їжачок)
10.   Живу лише влітку
Шовкові крильця маю
Із квіточки на квітку
В садочку я літаю. (метелик)
11.   Хто це каже: «Кар, кар,кар»
Хто літає поміж хмар
Це дзьобата горда пані
Ходить в сірому жупані. (ворона)
А як ми можемо назвати ці відповіді одним словом (тварини)
-Сьогодні поговоримо про тварин.  Після уроку дізнаєтесь:
•             Які бувають тварини;
•             Їх середовище перебування;
•             Яку користь приносять людям.
А зараз  миз вами потрапимо  до лісу. ( ПРЕЗЕНТАЦІЯ)
-              Давайте назвемо які звірі тут зібралися?
-              Що ви можете розповісти про цих тварин?
-              Що спільного у ведмедя, білки, зайця?
А хто знає як називаються ці тварини?
Так. Це дикі тварини, тому що вони самі добувають собі їжу, знаходять або будують собі житло, піклуються про своє потомство.
   Дуже важко тваринам прожити взимку у лісі, коли все заметено снігом. На допомогу їм приходять лісники. Вони влаштовують їдальні для тварин.         
- А чим зможемо ми допомогти взимку пташкам? (відповіді дітей)

А тепер ми помандруємо на ферму. І побачимо хто ж там проживає?
(Продовження презентації)
- Діти, то де ж проживають ці тварини? Як вони називаються?
- (Свійські)
6. Розповідь учителя «Як з’явилися свійські тварини»
- Дуже давно, коли ще не було міст, машин, книг, будинків, люди мешкали в печерах. Вони боялися величезних страшних хижаків. Нашим пращурам постійно хотілося їсти,дуже рідко вони знаходили собі їжу. Одного разу розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими .
    Так з’явилися собаки. Вони навчилися охороняти людину від ворогів, допомагали шукати і добувати їжу. Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.
-Чим свійські тварини відрізняються від диких? (Люди годують їх, будують їм житла, піклуються про їх потомство.)
Тварини – частина живої природи.
7. Діти , а скажіть, будь ласка, що потрібно тваринам і диким, і свійським для їх існування?
(слайд) 
-Тепло, світло, вода, житло, їжа.
8. Хто будує житло (слайд)
9. Хто годує тварин (слайд)
10. Хто піклується про потомство (слайд)
11..Порівняйте і зробіть висновок (слайд)
                Дикі      Свійські
Домівка              Будують самі    Будує людина
Харчування       Добувають самі              Дає людина
Потомство         Піклуються самі              Піклується людина
Висновок           Не залежить від людини           Залежить від людини
12. А зараз діти , ви доповните речення.
Тварини, які самі собі добувають їжу, захищаються від ворогів, самі собі влаштовують житло, виводять потомство, називаються дикі тварини.
Тварини, яких розводять люди, годують і захищають їх, будують їм житла, піклуються про їх потомство, називаються свійські тварини.
13. Діти, я просила вас дома намалювати  тварину, яку ви любите. Хто намалював, підніміть свої малюнки. А тепер кожен покажіть і розкажіть, що за тваринку ви намалювали. І яка ця тваринка дика чи свійська.
14. У нас на дошці  є тварини. Давайте їх поділимо на свійські та дикі. ( по черзі діти виходять і ділять тварин на групи)
15. А тепер подивіться на дошку. Яких тварин ви бачите і яка тваринка тут зайва і чому?
16. Фізхвилинка.
Діти покажіть як ходить ведмідь, зайчик, жабка, лисичка, мишка, метелик.
17.  З'єднайте назви свійських тварин і те, що від них отримує людина.
Корова                           яйця
Вівці                                мед
Бджоли                         шерсть
Кури                                молоко, сир, масло
18. З'єднайте назву тварини і назву її житла.
а) Корова                       барліг
ведмідь                           хлів
кури                                  нора
лисиця                            курник
                   
19. Гра «Чиє дитинча?»
— Людина постійно піклується про свійських тварин: годує, чистить, стежить за їх здоров'ям. Улітку для свійських тварин заготовлює корми, до настання холодів утепляє житла. Узимку і навесні у свійських тварин народжуються дитинчата. Чи знаєте ви, які у кого дитинчата?
1) Учитель називає дорослу тварину, а діти — дитинчат цієї тварини.
Наприклад:
Корова — (телята)
2) Назвіть дитинчат.
 кішка (кошеня)
свиня (порося)
 курка (курча)
кобила (лоша)
вівця (ягня)
 качка (каченя)
коза (козеня)
собака (цуценя)
20. А зараз ви почуєте голоси тварин і спробуєте відгадати чиї це голоси. (запис)
21. А ось ще одне завдання. Спробуйте впізнати тваринку за описом і сказати яка це тваринка свійська чи дика?
Має руду шубку, пухнастий хвостик.
Невеликого розміру.
Живе у дуплах дерев.
Стрибає з гілки на гілку.
Полюбляє горішки та грибочки. (Білка)
22. - Як живеться звірям взимку? Давайте пригостимо білочку грибочками. Чим більше ви згадаєте, що вивчали на уроці, тим більше буде грибочків у білочки.
23. У нас є початок речень, а вам треба їх продовжити.
Ми вивчали …….
Мені сподобалось…..
Було важко….
Тому що ….

Найлегше для мене було….